Alfred Haberpointner - Holzköpfe
expositie: 18 november t/m 23 januari 2016
Alfred Haberpointner
beelden, reliëfs en tekeningen
De Oostenrijkse beeldhouwer Alfred Haberpointner (Salzburg, 1966) heeft een voorliefde voor hout. Hij zaagt, snijdt en verbrandt het, bewerkt het met bleekmiddelen en pigmenten en experimenteert met textuur, kleur en lichteffecten. Zo laat de kunstenaar zien hoe veelzijdig zijn geliefde materiaal is. Naast het maken van sculpturen bewerkt hij ook houten panelen (tweedimensionaal abstract werk) en maakt hij tekeningen.
Foto: Susanne Windischbauer
Galerie Quintessens legt in de solotentoonstelling van Alfred Haberpointer het accent op één bepaald aspect uit zijn oeuvre: zijn koppen. Die hebben veel weg van geabstraheerde hoofden. Ze hebben geen haren, geen gezichtsuitdrukkingen, maar toch zijn er steeds genoeg aanknopingspunten om te kunnen concluderen dat het om een hoofd gaat. Haberpointner geeft daarbij niet te veel weg, hij suggereert graag.
Ovale vormen zijn de basis. Vaag zijn de contouren van ogen, neus en kin. Wat de beelden van elkaar onderscheidt is de huid die Haberpointer zijn werken geeft. Hij is een meester in het bewerken van walnotenhout, de houtsoort die hij veel gebruikt. Daarbij volgt hij de bestaande textuur van het materiaal.
De groeven, jaarringen en vele kleurschakeringen houdt hij zichtbaar en werkt hij verder uit. Vaak rigoureus, met zaag of bijl. Zo krijgen zijn koppen een eigen karakter en een ‘geleefde’ uitstraling mee.
De Oostenrijker, die de Fachschule für Bildhauerei in Hallein nabij Salzburg en de Kunstuniversiteit voor Design in Linz doorliep, is open over zijn inspiratiebronnen. Hij zegt beïnvloed te zijn door het werk van de meesters van het Modernisme, waaronder Constantin Brancusi, Paul Klee en Piet Mondriaan maar we herkennen ook sporen van schilders als Jean Dubuffet, Antonio Tàpies en Cy Twombly.
Museum Beelden aan Zee heeft een houten kop van Haberpointer in de collectie. Dat werk was in 2011 aanleiding voor een tentoonstelling in de kleine zaal van het museum. De kop was te zien te midden van een grote installatie van hoofden. In Nederland is de beeldhouwer niet zo bekend en is zijn werk nauwelijks te zien. Daarom is het bijzonder dat Galerie Quintessens nu een groot aantal werken samenbrengt en het mogelijk maakt zijn oeuvre nader te beschouwen.
Maaike Staffhorst